Matbloggtoppen

torsdag 10. februar 2011

Havrekjeks med sjokolade -hverdagskos:)

 Jeg og Ina Marielle, min souschef, bakte havrekjeks en dag. Og det var suksess!
Både hun og broren var mer enn fornøyd med resultatet:)
Lett og lage var de, og sånn passelig sunn til at samvittigheten ikke skal få seg et slag midt i uka:)
Oppskriften finner du under bildet.


INGREDIENSER:
2 dl havregryn
1/2 dl kruskakli
1,5 dl hvetemel, kan byttes ut med siktet eller sammalt spelt
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
2 ts sukker
1 dl melk
100 g melange
1 pl sjokolade i biter, mørk eller lys er etter egen smak

Smelt smøret i melka.
Bland sammen det tørre og rør inn væsken. Kna det til en deig, og elt inn sjokoladen.
Du trenger ingen kjøkkenmaskin, det går fort med hendene her.
Kjevle ut deigen og stikk ut med pepperkakeformer. Vi har brukt stjerne og måne form.
Legg på bakepapirkledd plate, og stek i 10-12 min
(kommer an på ovnen. Jeg sier til de er ferdig;) )
på 200 gr.

Denne lagde jeg laktosefri. Men kan gjøres helt melkefri. Da er det bare å bytte ut melka med soya eller havremelk. Melangen er melkefri, og det samme er sjokoladen. Melkefri "melkesjokolade" fant jeg på Life, og den er 100% melkefri. Min datter er veldig fornøyd med den, så den brukes mye:)

2 kommentarer:

  1. åh, dæm hørtes skikkelig god ut!
    har lagra oppskrifta på dataen, så dæm skal nok prøves en gang, når æ får ånden over mæ ;)

    SvarSlett
  2. Dæm va veldi go, og blei veldi fort oppspist:)

    SvarSlett